1. Din törenleri zamanla din dışı eğlenceler haline gelince, şairlik ayrı bir meslek halini almışsa da uzun zaman yine musikicilikle birlikte yürümüş, şiirle musiki çok daha sonraki devirlerde birbirinden ayrılmıştır. Şairler, o çağda, şiirlerini—-denen bir sazla söylerlerdi.
Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
A) kopuz B) bağlama C) ud
D)çeng E) tar
2. Samanların tanrılara kurban sunmak, ölülerin ruhlarının gökyüzüne çıkması için yol göstermek, kötü cinlerin getirebileceği hastalık vb. gibi kötülükleri büyü ile önlemek, hastaları iyileştirmek, gelecekten haber vermek gibi çeşitli görevleri vardı. Bütün bu işler özel törenlerle yapılır, bu törenlerde şamanlar coşup kendilerinden geçerek çalar söyler, dans niteliği taşıyan hareketlerle sıçrar, toplumu etkileri altında bırakırlardı. Bu dinsel törenlerde musiki ve dansla birlikte söylenen sözler, Türk şiirinin ilk örnekleri sayılmaktadır.
Bu parçada sözü edilen, samanların törenlerinde söylediği şiirler aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?
A) sav – sagu
B) koşma – sagu
C) gazel – koşuk
D) koşuk – sagu
E) mani – sav
3. Her ulusta olduğu gibi, Türklerde de daha yazının bilinmediği zamanlarda dahi, sözlü edebiyat vardır. Sözlü edebiyat, kuşaktan kuşağa, ağızdan geçerek sürüp giden bir edebiyattır.
Aşağıdakilerden hangisi, bu parçada sözü edilen sözlü edebiyat ürünlerinden biri değildir?
A) Destan B) Sagu C) Koşuk
D) Sav E) Mesnevî
4. İslamlıktan önceki çağlarda, sanatlar birbirlerinden ayrılarak bağımsız hale gelmeden önce, Türk toplumunda şairler aynı zamanda rahip, büyücü, bilici, hekim, dansçı ve musikici idiler. Bunlara Tonguzlar —-, Altay Türkleri—-, Yakutlar—-, Kırgızlar—-, Oğuzlar—-derlerdi
Aşağıdakilerden hangisi yukarıdaki boşluklardan herhangi birisine getirilemez?
A) şaman B) aşık C) kam
D) ozan E) baksı
5. Konuları aşk, yiğitlik, doğa sevgisi olan ve şölenlerde kopuz eşliğinde söylenen şiirlerdir. Sözlü ve anonimdir. Nazım birimi dörtlük, ölçü hece, kafiye yarımdır. Genellikle yedili ve on birli hece ölçüsüyle söylenen koşma nazım biçiminin sözlü dönemdeki karşılığıdır.
Parçada tanıtılan nazım biçimi aşağıdakilerden hangisidir?
A) Sagu B) Koşuk 0) Sav
D) Destan E) Ağıt
6. Kara-Han’ın yarattığı dünya düzdü, Kişi’nin ağzından saçılanlar yüzünden bataklık tepeciklerle örtüldü. Kara-Han kızdı, Kişi’yi ışık aleminden kovdu, ona “Eriig” (şeytan) adını verdi. Yerden, dokuz dallı bir ağaç yükseltti, her dalın altında bir adam yarattı. Bunlar, dünyadaki dokuz İnsan soyunun atalarıdır. Erlig, bu yeni yaratıkların çok güzel ve iyi olduklarını görünce, onların kendisine verilmesini istedi, Kara-Han razı olmadı.
Yukarıdaki parça aşağıdaki uluslardan hangisinin mitolojisine ait olabilir?
A) Türk B) İran C)Arap
D) Yunan E) Mısır
7. İnsanlığın ilk dönemlerinde kişilerin tabiatla, üstün güçlerle ve düşmanla mücadelesinde düş yoluyla ortaya koyduğu eser, söylediği söz ve takındığı tarz — oluşmasına hizmet eder,
Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
A) teknolojinin
B) toplumsal yapının
C) mitolojik öğelerin
D) devletlerin
E) dillerin
8.“sığır” adı verilen dinsel sürgün avları ile, “şölen” ya da “toy” denen dinsel ziyafetlerde söylenen şiirlerdir.
Bu cümlenin başına aşağıdakilerden hangisi getirilebilir?
A) Savlar B) Koşuklar C) Sagular
D) Ağıtlar E) Destanlar
9. | I. Mit II.Söylence III. Derleme IV. Yayılma V. Mahlas |
Yukarıdakilerin hangisi ile sözlü edebiyat arasında bir ilişki kurulamaz?
A)l. B)ll. C)IU. D) IV. E) V.
10. Aşağıdakilerden hangisi mitolojik bir öge değildir?
A) Yazıt B) Uçmak
C) Erlik D) Kara Han
E) Umay
1- A 2-D 3-E 4-B 5-B 6-A 7-C 8-B 9-E 10-A